donderdag 21 juli 2022

De oude appelboom

​Er was natuurlijk nog maar weinig van de oude appelboom over maar toch deed hij zijn best en hingen er veel appels aan de drie takken die hij nog had. Maar de combi van rot droog hout bij de stam, de droogte, de zwaarte van de appels en inene windvlagen vlak voor het onweer kwam, maakte dat de grotere tak gisteren naar beneden is gedwarreld.  

1 regenbui en 1 of 2 weken extra groei had vermoedelijk de appeltjes net groot genoeg gemaakt om te verwerken. Meest is het pas half augustus echt dat je kunt beginnen met rapen. Deze appels zijn eigenlijk net te klein en te onrijp. Normaal doe je er nog niets mee als ze vallen. Maar het waren er veel en allemaal puntgaaf. En ik heb verder maar weinig appels hangen. Ik vond het zonde en heb toch 2 kisten geplukt van de tak op de grond. Mijn moeder wil een poging wagen om te kijken of er nog appelmoes van kan worden gemaakt. Duimen dat het lukt.

Dus gistermiddag en avond samen met Luna in de regen en onweer gezellig in de boomgaard aan het plukken. Luna heeft altijd honger maar deze appels hebben nog geen lekkere appellucht en ze keek er niet naar om. Er waren gelukkig ook geen wespen dus Luna kon veilig bij me scharrelen. Andere honden mogen niet in de boomgaard 😋 Al met al extra werk waar ik niet op zat te wachten maar tegelijk een mooi momentje quality time want ik hoop dat Luna het gezellig vond. Het regende wel maar het was eerder verfrissend.De tak is blijven liggen. Die is te zwaar en moet verzaagd en dat komt nog wel een keer. 

Komende dagen in de moestuin aan de gang. Ik hoef even geen water te geven wat tijd scheelt en zag al dat de 2e zaaisel postelein door de combi warmte en water al aan het ontkiemen is. Ik kan nu de eerste andijvie gaan oogsten en mogelijk al een paar meirapen. Nooit gehad en ook nog nooit gegeten dus benieuwd hoe ze smaken. Verder is mogelijk een maaltje snijbiet. De eerste courgettes zijn ook in ontwikkeling. De tomaten en komkommer in de kas geven veel bloemen dus ik hoop stiekem dat dat straks een mooie oogst gaat opleveren, maar weet uit ervaring dat bloemen niet betekenen dat je ook veel tomaten of komkommers kunt oogsten dus afwachten. Komende dagen nog weer wat slazaailingen en andijvie zaailingen een plekje geven ergens en kijken of ik nog grond heb om nog een keertje spinazie te zaaien, want ik ben een rupsje Nooitgenoeg en heb nog weinig in de vriezer zitten voor de winter. Wel geoogst maar het meeste heb ik ook weer direct opgegeten. Wat heerlijk gesmaakt heeft hoor. De moestuin en kas is ook gewoon een stukje ontspanning en dromerij. Veel verstand heb ik er ook niet van en te weinig tijd om het echt goed te onderhouden en tja dan staan al die goudsbloemen zo leuk te bloeien die kan ik dan toch niet wieden🙈. Je zou ze kunnen eten of calendula zalf er van kunnen maken maar ik doe er niets mee behalve gewoon genieten. Maar nu ze uitgebloeid raken en ik moestuin plek nodig heb ben ze stukje bij beetje toch aan het wieden. Zodoende kan ik kijken of ik mijn uien nog kan redden die door de goudsbloemen overwoekerd waren en geen zon kregen. En had ik ruimte om de koolrabi te planten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten