dinsdag 23 juni 2026

keuze stress en luxe problemen

Luxe zorgen. Meer oogst dan ik thans op kan. Is dat erg? Nee natuurlijk niet, want ik heb een vriezer. Dan kan ik na het moestuinseizoen of in rustigere maanden er ook heerlijk van eten. In de vriezer afgelopen weekend ook 6,5 yoghurtemmertje geplukte zwarte bes kunnen onderbrengen waar mijn moeder straks in de rustigere wintermaanden sap van maakt voor in de yoghurt.  En van deze potjes komkommer met chioggiabiet op zuur wordt ik al vrolijk als ik er alleen maar naar kijk. Kans dat de leuke ringetjes in de pot verdwijnen, net als met koken, maar ach dan kijk ik wel terug naar deze foto, want wat een plaatje is deze biet!Nu keuze stress, eet ik deze andijvie nu of gaat deze de vriezer in. Beslissing nog maar dagje uitgesteld.De uien en knoflook zien er thans minder florisant uit, maar dat hoort erbij als de oogsttijd nadert. Ik heb al heel wat rode ui geoogst omdat die in bloei schiet. Gister een zwarte mini met rode ui helemaal geleegd. Deel uien gebruikt in het eten en deel uien ingevroren met het uienloof. Dit jaar geen bosui en prei maar achteraf mis ik het niet omdat het uienloof prima voldoet. Ik kon het niet nalaten wat knoflook te oogsten ook al was deze met 3-4cm niet heel groot. Evengoed smaakt het prima in de komkommersalade en in de wok dus de eerste knol is al bijna op. Ik heb wat rode ui en knoflook in het klimrek uitgehangen om te drogen. Ook een sjalot in pot geoogst en uitgehangen om te drogen. Vandaag nog druk met andere zaken zoals een bezoekje met Dama aan de dierenarts om opnieuw bloed af te laten nemen voor onderzoek zodat we haar behandelplan definitief kunnen maken. Morgenochtend hoop ik veel te oogsten en te verwerken. ​Druk maar dankbaar als ik bv zie dat ik alweer peultjes kan oogsten. ​En op ontdekkingstocht door de moestuin ontdekken dat de pompoen een bloem maar ook al een beginnetje pompoentje lijkt te hebben. Hoe leuk is dat als je voor het eerst een pompoen kweekt!Vandaag voorzichtig wel wat achter de kas bij het hek gewied zodat ik daar wat zonnebloemen kon uitplanten. De wortels en pastinaak daar zijn overwoekerd maar laat ik maar zo om het merelnest niet teveel te verstoren. De honden hebben niet alleen de merel door, maar inmiddels ook de duif in de catalpa. Houd mijn hart vast voor de jonkies. Hopelijk is Bimba geplaatst voor ze uitvliegen 😬

vrijdag 19 juni 2026

fascinerend beeld

​De ondergaande zon schijnt door het Groot Kaasjeskruid onder de Catalpa.Van de andere kant trouwens ook mooi.

braaf

​Honden waren braaf geweest zei mijn moeder. Ik heb weer een net kapsel. Oppas betaald met verse groentes uit de moestuin. Het plan is morgen de zwarte bessen te plukken. Tijdens mijn avondronde geniet ik van de lathyrus. Elk jaar in juni een waterval aan bloemen. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die het niet netjes vinden staan zo een jungle. Maar het staat niet in de weg en ik vind het prachtig! Wel mis ik het gezoem in en om de bloemen. Misschien komt het nog op gang. Hopelijk komt ook de kolibrievlinder ook dit jaar weer langs, want die zag ik dan altijd van de lathyrusnectar snoepen. 

donderdag 18 juni 2026

warm dagje

Het is warm en Dama doet het rustig aan. Het vrouwtje niet. Die heeft de clematissen in een badje water gezet en uitgeplant. Verder achter de kas de aalbessen geplukt. Dacht aan kleine teil genoeg te hebben maar moest andere teil erbij pakken. Er hangt nog meer wat nog moet kleuren maar dat is voor de merel die vastbesloten lijkt om in de druif te nestelen. Bimba loopt al likkebaardend langs het hek want lust wel een jonge merel😒. Er liggen nog geen eieren in maar ma en pa zitten regelmatig in het nestje. Of het met oog op de honden ernaast nu de meest veilige plek is om je kroost uit te broeden? Op de tafel staat ook een klein vergietje met verse bosaardbeien. Die eet ik thans in de yoghurt. In de boomgaard zie ik de bloemknoppen van de Japanse wijnbes en dat lust ik straks weer vers in de yoghurt.  De aalbessen zijn gewassen en ingevroren. Nu nog tijd vinden om de zwarte bessen in de boomgaard te plukken. Dat zijn drie struiken die ook vol hangen. Dan hebben mijn moeder en ik ook de rest van het jaar heerlijke sap voor in de yoghurt.Voor het avond eten broccoli geoogst en nieuwsgierig ook de eerste twee wortels. Zien er goed uit. In de MM bakken lukt het me duidelijk beter. Ik had een heerlijk maaltje. Verder nog weer peulen geplukt en ingevroren. Ik kan zo genieten van een rondje moestuin.Morgen komt mijn moeder weer oppassen opdat ik naar de kapper kan. Dan haal ik meteen boodschappen. 

woensdag 17 juni 2026

Dama gereserveerd

Gister nog altijd geen bericht over de bloedtesten en even voor sluitingstijd zelf maar gaan bellen naar de dierenartspraktijk. Het bleek binnen. Maar wat een teleurstelling, want voor Dama bleken we weinig opgeschoten. De uitslagen lieten te weinig verbetering zien. Schuldgevoel want tja toch teveel stress hier bij mij doordat ik ook soms weg was met bv andere honden. Die het ook zo nodig hadden. Met dank aan dierenarts Esther Pieters in Spanje die er voor mij in de avond al naar wilde kijken en meedenken. Nu kijken voor de vervolgbehandeling.Ik begon de avond dus best verdrietig. Schuldgevoel naar Dama, naar de andere honden en frustratie dat ondanks alle inzet ik Dama dus niet voldoende heb kunnen helpen. Er was nog geen bericht geweest van de meneer die interesse had en tja dit is dan zeker niet het nieuws wat je blij doormailt. Uiteraard wel direct gedaan want hij had er recht op dit te weten en mee te wegen. Maar hij belde Dirkje op en gaf aan evengoed voor Dama te willen gaan. Wat is dat ontzettend fijn! Dus ik ben Dama thans op reservatie aan het zetten.Dan kreeg ik vandaag ook mail met de foto's van de fotoshoot. Die leken juist voor Dama vooraf zo belangrijk en wie had kunnen denken dat ze voor Dama niet meer nodig zouden zijn. Maar wat zijn ze leuk geworden.​Dama kan dus blij zijn want mogelijk heeft ze eerdaags een gouden plekje met hondenmaatje waar ze helemaal tot haar recht zal komen. Vandaag kwam mijn moeder oppassen. Ik kon eindelijk er op uit naar het tuincentrum voor nieuwe bloemetjes in de bakjes op de oprit die al tijden leeg daar hingen. En ik heb eindelijk de van het voorjaar geplande clematissen gekocht voor langs hek veldje. Hopelijk slaan ze aan. Verder ben ik naar een winkel geweest om een goede regenjas te vinden, want die ik heb is een vod en ik moet met wandelen gewoon goede kwaliteit hebben en niet binnen 5 minuten door zijn. De juiste maat bleek te moeten worden besteld maar als het goed is komt het volgende week binnen. Komende dagen wordt het warm en zal ik de jas niet nodig hebben.​Vandaag kon ik de eerste komkommers oogsten en voor het eerst chioggiabiet. Geen foto gemaakt van de grappige binnenkant met ringen. Ik ben niet gewend om rauwe biet te eten, maar daar zou deze heel geschikt voor zijn dus uitgeprobeerd. Het bleek toch wel een lekkere en kleurige toevoeging in de salade.

maandag 15 juni 2026

rust zacht Diever

Pupje Diever was in 2014 in opvang aanwezig op de open dag te Diever en kwam zo aan zijn naam. 12 jaar was hij deel van zijn adoptie gezin. Verder was ie inmiddels ook gepromoveerd tot bedrijfsleider in de praktijk en geliefd bij de clienten. Helaas vorige week verdrietig bericht dat hij ingeslapen zou worden want hij was ernstig ziek. De inmiddels volwassen kinderen zijn afscheid komen nemen en hij heeft, omringd door wie hem lief hadden en die hij zo lief had, mogen gaan. Rust zacht lieve Diever!

vakantie gangers

Zus Pip is natuurlijk ook jarig vandaag. Zij geniet met haar actieve baasjes van haar vakantie. Nog meer vakantiegangers zoals Lyske. ​Die mocht mee naar Texel. En aan de gelukzalige grijns van Roosje en Sofia te zien hebben de meiden het ook niet slecht (en is het baasje ook nog steeds blij met ze😀)