zondag 28 juni 2026

Lieuwe gewassen

Dama wil graag spelen met Lieuwe, maar neemt iets te veel kleinere honden als Lolo en daarna Lieuwe in haar bek. Dat resulteerde in een Lieuwe die een onder gekwijlde nek en borst had met haren grijs en hard en oren in de klit. Klitten had ik zaterdag al weggeknipt en nu Dama gehaald was besloten dat even een wasbeurt met buiten snel drogen met dit warme weer zijn vacht zou doen opknappen. Lieuwe was super braaf en ik kon hem meermaals goed in de shampoo zetten en uitspoelen. Hier op foto nog nat, maar inmiddels droog, uitgekamd, glanzend en zacht! 
Vanmiddag een nieuw tuig gepast want hoera hij kon een maatje kleiner. Meteen een kort stukje gelopen om hem tijdens de TT uitstroom te observeren. Het was dit weekend Dutch TT, een jaarlijks evenement op het circuit in de buurt en op zondagmiddag als de vele bezoekende motorrijders huiswaarts gaan komt een groot deel hier door de straat voorbij. Hun uittocht is een jaarlijks buurtfeestje. Buurtbewoners zitten dan vaak met stoeltjes en barbeque aan de weg en de motorrijders groeten regelmatig ook door even te gassen. Samen met Lieuwe dus even mensjes kijken😊 Hij was de stad gewend en trok me blij mee naar de weg. We konden nauwelijks lopen want volop mensen in de kant en op de straat drie rijen dik motoren stapvoets rijdend en af en toe gassen. Maar Lieuwe was niet bang voor het lawaai en vond het doodnormaal om rakelings door motoren gepasseerd te worden. Wat een toppertje.

Heel veel geluk Dama!

Vanochtend is ze gehaald. Ze had er zin in en was blij de mensen en haar nieuwe hondenmaatje terug te zien. Ze ging enthousiast mee. Ik zal haar missen maar ontzettend blij met deze plaatsing en sowieso dankbaar dat ik eindelijk weer een hond mag uitzwaaien. Want de plekjes zijn zo nodig voor andere zieltjes die nu wachten. 

vrijdag 26 juni 2026

volslank

Wat een toppers. Lieuwe is van 21 kilo naar 18 kg gegaan en Blue van 29 kilo naar 26kg. Drie kilo minder om mee te zeulen met dit warme weer. Beiden moeten nog verder afvallen maar je ziet gewoon hoe ze makkelijker bewegen. Blij voor deze lieve knullen! Veel beweging zit er thans echter niet in met de hitte bij de honden van de Ranjaclub. Enkel om naar de waterbak te lopen die ik blijf bijvullen. Maar een komkommertje snacken willen ze ook wel. Gelukkig kan ik dagelijks die uit de kas plukken. Ik til dagelijks liters water richting de kas, maar het levert wel sappige komkommers op. 

woensdag 24 juni 2026

woensdag oogst dag

Door de warmte rustig aan, maar toch veel geoogst en opgeruimd en zelfs nog wat laatste zonnebloemzaailingen die in pot juist gingen hangen uitgeplant. De honden hebben het warm en ik blijf de waterbakken vullen. Genoeg komkommer om met de honden te delen en frisse komkommer dat lusten ze op Marion na graag. De huskies doen het eigenlijk verbazingwekkend goed met de hitte, maar kleine Marion hijgt mede door haar slechte hartje nu veel en arme Brown heeft het helemaal zwaar. Toch is dit de eerste dag van vijf heel warme dagen en moeten we die door.Besloten om door te pakken en alle uien en knoflook te oogsten. Niet denken van misschien met 4 maal daags gieten dat ze nog verder zullen groeien. De rode uien die bloeiden moesten er toch uit en ook enkele gele waren gaan bloeien. Knoflook dan maar kleiner maar met 50 bollen kan ik voorlopig wel vooruit😂.   Nog wat laatste mooi uienloof ingevroren en de bloemen in een vaas gezet; wie weet komen ze uit. Volgens ai en google kun je naar het schijnt geoogste uien en knoflook beter niet in de brandende zon drogen maar op een schaduwplek met goede ventilatie. Hopelijk is deze constructie onder een parasolletje goed genoeg om ze komende dagen goed te drogen, waarna ze daarna op een droge plek in de koelere garage gaan. De honden lijken er gelukkig niet aan te willen zitten.

dinsdag 23 juni 2026

keuze stress en luxe problemen

Luxe zorgen. Meer oogst dan ik thans op kan. Is dat erg? Nee natuurlijk niet, want ik heb een vriezer. Dan kan ik na het moestuinseizoen of in rustigere maanden er ook heerlijk van eten. In de vriezer afgelopen weekend ook 6,5 yoghurtemmertje geplukte zwarte bes kunnen onderbrengen waar mijn moeder straks in de rustigere wintermaanden sap van maakt voor in de yoghurt.  En van deze potjes komkommer met chioggiabiet op zuur wordt ik al vrolijk als ik er alleen maar naar kijk. Kans dat de leuke ringetjes in de pot verdwijnen, net als met koken, maar ach dan kijk ik wel terug naar deze foto, want wat een plaatje is deze biet!Nu keuze stress, eet ik deze andijvie nu of gaat deze de vriezer in. Beslissing nog maar dagje uitgesteld.De uien en knoflook zien er thans minder florisant uit, maar dat hoort erbij als de oogsttijd nadert. Ik heb al heel wat rode ui geoogst omdat die in bloei schiet. Gister een zwarte mini met rode ui helemaal geleegd. Deel uien gebruikt in het eten en deel uien ingevroren met het uienloof. Dit jaar geen bosui en prei maar achteraf mis ik het niet omdat het uienloof prima voldoet. Ik kon het niet nalaten wat knoflook te oogsten ook al was deze met 3-4cm niet heel groot. Evengoed smaakt het prima in de komkommersalade en in de wok dus de eerste knol is al bijna op. Ik heb wat rode ui en knoflook in het klimrek uitgehangen om te drogen. Ook een sjalot in pot geoogst en uitgehangen om te drogen. Vandaag nog druk met andere zaken zoals een bezoekje met Dama aan de dierenarts om opnieuw bloed af te laten nemen voor onderzoek zodat we haar behandelplan definitief kunnen maken. Morgenochtend hoop ik veel te oogsten en te verwerken. ​Druk maar dankbaar als ik bv zie dat ik alweer peultjes kan oogsten. ​En op ontdekkingstocht door de moestuin ontdekken dat de pompoen een bloem maar ook al een beginnetje pompoentje lijkt te hebben. Hoe leuk is dat als je voor het eerst een pompoen kweekt!Vandaag voorzichtig wel wat achter de kas bij het hek gewied zodat ik daar wat zonnebloemen kon uitplanten. De wortels en pastinaak daar zijn overwoekerd maar laat ik maar zo om het merelnest niet teveel te verstoren. De honden hebben niet alleen de merel door, maar inmiddels ook de duif in de catalpa. Houd mijn hart vast voor de jonkies. Hopelijk is Bimba geplaatst voor ze uitvliegen 😬

vrijdag 19 juni 2026

fascinerend beeld

​De ondergaande zon schijnt door het Groot Kaasjeskruid onder de Catalpa.Van de andere kant trouwens ook mooi.

braaf

​Honden waren braaf geweest zei mijn moeder. Ik heb weer een net kapsel. Oppas betaald met verse groentes uit de moestuin. Het plan is morgen de zwarte bessen te plukken. Tijdens mijn avondronde geniet ik van de lathyrus. Elk jaar in juni een waterval aan bloemen. Ongetwijfeld zullen er mensen zijn die het niet netjes vinden staan zo een jungle. Maar het staat niet in de weg en ik vind het prachtig! Wel mis ik het gezoem in en om de bloemen. Misschien komt het nog op gang. Hopelijk komt ook de kolibrievlinder ook dit jaar weer langs, want die zag ik dan altijd van de lathyrusnectar snoepen.