zondag 14 juni 2020

even voorstellen Morena

Morena had ik nog niet voorgesteld want die mocht even 2 weken bijkomen. Na de eerste dag aan de lange sleeplijn en de 2e dag aan de korte sleeplijn snapte ze het ritme en kon ik haar kammen en wassen.Goed in de roedel. Een volgzaam herdertje die zo graag wilde maar bang was van mijn stok. Maar ook zij gaat ook met grote stappen vooruit.Leuke foto's van haar maken lukt nog niet echt omdat ze heel onderdanig is, maar hier is wel goed op te zien dat ze kleiner is dan Sereno en dus echt geen grote Duitse herder.

Samen met een vriendinnetje leefde ze vorig jaar zomer op straat in Spanje waar de dames (inmiddels beiden zwanger) op het dorpsplein wanhopig bij de klanten van restaurants en bars bedelden om wat eten. Het asiel kreeg telefoon en kon haar vriendinnetje mee nemen. Morena bleef achter en bracht op een veldje buiten het dorp haar pupjes ter wereld. Op zoek naar eten werd ze wreed door de dorpsbewoners weggejaagd. Een vrouw had medelijden en voerde haar en haar pups op het veldje en zocht later huisjes voor de pups. Morena bleef achter en ging weer naar het dorp op zoek naar eten en omdat ze gevaar liep besloot de vrouw haar te blijven voeren opdat ze op/nabij het veldje zou blijven. Maar toen Morena na een half jaar weer zwanger was realiseerde ze zich dat ze Morena echt moest helpen en belde het asiel. Die namen direct Morena op en ze werd meteen geaborteerd. In het asiel super lief maar wel onderdanig. Duidelijk was te merken dat ze negatieve ervaringen met mensen had gehad en ik wist al dat ze bang was van poepscheppen en bezems en dus zeer waarschijnlijk ook van mijn stok. Komt bij dat ze vlak voor de corona wel wat met haar aan de lijn geoefend hadden en als geconstateerd dat ze dat duidelijk niet kende en heel eng nog vond en door de lockdown was het niet meer geoefend.Zowiezo ligt het asiel in de bergen en wordt er dus op de berghelling geoefend en niet in een situatie met verkeer en mensen etc. Hier ben ik na een week gaan oefenen en ze doet het op rustige momenten al heel aardig. Van mijn stok niet meer bang en ze moet nu steeds vaker blij naar me toe gerend. Met af en toe een terugval dat ze zich in het onkruid verstopt. Ik zie de aanhankelijke kant van haar, maar ze vervalt ook hier nog steeds gauw in onderdanig op de rug liggen. Een gekwetste ziel die zoveel liefde te geven heeft maar gewoon door de pijn die haar lichamelijk en geestelijk is gedaan ook erg op haar hoede. Daardoor geen open hond naar bezoek toe. En hoewel ze het al zo goed doet en zoveel geleerd heeft is het nog lang geen huishond die even zal meedraaien. Door haar schrik op plotselinge bewegingen geen kindergezinshond en ook geen stoere grote herder waar je de sier mee kunt maken op straat. Echter zo een lieffie met zoveel potentie die zoveel liefde geeft en zo graag wil. Geen hond die qua opzet van snel door in het corono transport concept paste maar wel een hond waar ik voor opvang. Dit zijn de honden waar je het voor doet. Iemand die wil investeren en die in haar tempo rekening houdend met terugvallen zonder druk alles opbouwt die krijgt er zo een gouden maatje aan. Hopelijk zijn er mensen die deze schat in hun hart willen sluiten.Goed met andere honden maar snel door Pirate geintimideerd. Ze rent blij mee maar stoeit nog niet met andere honden. En ze vindt het nog erg spannend als ik een speeltje gooi. Op zich als Brisa zelf met speeltjes in de weer is lijkt ze niet direct te reageren maar als ik met een hond speel is ze weg. Snoopy vindt het super leuk inene om zelf met de blauwe bal te spelen maar dat tikkende geluid lijkt haar ook onzeker te maken. Vanochtend deed ze het heel goed maar de rest van de dag kreeg ik haar daardoor minder makkelijk naar buiten. Toch laat ik Snoopy zijn gang gaan, want als Morena kan leren dat ik met stok niet eng ben dan kan ze vast ook leren dat een voetballende Snoopy ook niet interessant is. Omdat Morena ook echt met gespreide poten quasi speels om me heen kan dansen heb ik ook wel idee dat ze zelf ook kan leren spelen. Het is in ieder geval een geweldig lieve hond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten