zaterdag 24 oktober 2015

trots

Veel opvanghonden zijn hun vastigheid kwijt en hebben eerst moeite met alleen zijn. Vaak zelfs met alleen slapen. Harvey was een hond die helemaal in je wilde kruipen. Maar hij sliep al snel alleen en even alleen thuis zijn los in huis met andere hond lijkt nu ook te lukken.
Kyviat is puber. Die zijn bijna altijd projectjes op dat vlak. Waar een pup snel wakker is en vaker uit moet maar zich op zich wel schikt naar de situatie hebben pubers juist meer onrust en zijn onzeker gewoon door de leeftijd. Ik trek dan gewoon twee weken uit. Voornamelijk om de hond te leren dat de bench een veilige plek is. Nu na bijna een week zie je een Kyviat die zelf in de bench gaat voor eten of een snoepje. Die niet meer probeert uit te breken als ik me nog even omkleed en die ook steeds vaker even alleen blijft voor korte periodes als gras maaien en boodschap doen. Hij komt er wel daar maak ik me geen zorgen om. Als de basis maar goed is.
Dan Negrita. Een hondje dat bijna wanhopig bij je wil zijn. Die je voor haar echte bestwil gewoon moet leren wat zelfstandiger te zijn. Regelmatig even deur voor neus dicht. Bench helaas geen succes. Volkomen overstuur en overgeven en zich letterlijk met kaak helemaal vast weten te krijgen tussen tralies. Los in huis is krabben en onrustig blaffen en huilen. Maar steeds toch weer even die deur dicht gedaan met heen en weer lopen. Met halen van Piglet. Met het doen van de boodschappen. Ik heb een duidelijk nachtritueel van een snoepje geven voor de nacht en dan honden in de bench of op slaapplek. Zo het met Negrita ook gedaan en eergister zo alleen met Harvey los in woonkamer. Een uur onrust met krabben aan deur maar ze klonk welliswaar niet blij maar wel aanvaardbaar qua stress niveau. Na uur was ze stil en toen ik na 3 uur ging kijken sliep ze heerlijk. Haar wakker gemaakt en meegenomen waar ze lekker op bed rest nacht mocht liggen. Afgelopen nacht zelfde ritueel. Ze leek het te snappen. Was vrij snel stil. Even een krab en een snuif maar verder slapen. In vroege ochtend gaan kijken en haar wakker gemaakt en weer meegenomen. Negrita slaapt vrij diep dus mogelijk had ik haar de eerste nacht gewoon al door kunnen laten slapen maar nu hebben we 2 succes ervaringen op rij. Dat heb ik liever dan dat ze wakker wordt en gaat blaffen en ik teveel vraag en weer bij nul kan beginnen. Ze is hier nog niet eens een week dus ik ben hier al erg blij mee. We bouwen het zo verder op. Ze snapt het ritueel nu dat is het belangrijkste. Als de toekomstige baasjes zo ook in haar willen investeren ben ik er van overtuigd dat ze na een lange wandeling heerlijk gaat slapen en je ook prima haar even alleen kunt laten.
Kanga en Sereno zijn gelukkig weer heel makkelijk wat betreft alleen thuis blijven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten