dinsdag 26 november 2019

Pirate in de lappenmand

Een week terug had Pirate net als Bradley een brok bemeste tuinaarde ontdekt van een potplant en de heren stonden te grommen over een kuiltje in de grond want kennelijk is het het summum van lekker en dat wil je niet delen. Vlam in de pan en meteen ook andere deelnemers. Ik eerst Abe naar binnen geloods en veilig gezet. Pirate dus de pineut maar leek op zich wel mee te vallen op wond bij elleboog voorpoot na. Echter aan het einde van de week werd hij sjagrijnig, ging op grond liggen ipv op de bank en vrijdagavond voelde ik een vochtbult op zijn knie. In het midden een oppervlakkig klein korstje ondanks dat ik daar eerder geen wond gezien had. In het weekend had hij steeds meer moeite met opstaan en lopen en werd de achterpoot steeds dikker. Maandagochtend wilde hij niet meer opstaan en bij hulp grommen dus duidelijk pijn ondanks dat hij al pijnstilling kreeg. Dus naar dierenarts. Ik was erg bang dat hij misschien een gescheurde kruisband had want tja hij heeft maar 1 poot en een verkeerde beweging is zo gemaakt. Zowiezo loopt hij vergeleken andere driepoters die ik gehad heb best slecht dus artrose en hagelkorrels zouden ook best kunnen. Op de rontgen gelukkig geen hagel, maar wel heel zware artrose in de knie. Ik gaf hem eerst speciaal mobilty voer en toen later poosje supplementen en met de supplementen dus maar weer begonnen want dat heeft hij dus wel baat bij want die artrose gaat niet meer weg. Verder is er in de vochtbult geprikt en leek toch een ontsteking dus vermoedelijk toch door een heel kleine mini beet daar. Omdat er echter ook vocht in gewricht zelf zit en het er wel tegenaan zat wilde de dierenarts het niet leegzuigen omdat kans op besmetting van gewricht zelf dan aanwezig was. Dus op de antibiotica. Toch had het prikken kennelijk al druk er van af gehaald want hij wilde thuis meteen weer lopen en de bult nam af. Inmiddels op de pillen is het al in een dag verder geslonken en is hij weer mobiel al ligt hij veel en probeert hij nog op zijn voorpoten te lopen. Een scheur van de kruisband was niet uit te sluiten maar de knieschijf gaf geen speling en nu het vocht voornamelijk in het onderste deel poot zit lijkt hij meer last te hebben van zijn enkel dan van de knie dus ik heb goede hoop dat de kruisbanden verder goed zijn. De artrose is blijvend en eigenlijk enkel bevestiging van wat ik al vermoedde. Pirate dus nog erg rustig op zijn plek wat Abe niet verkeerd vindt want die durft nu vrijer rond te lopen. Gelukkig stalkt Abe hem niet op zijn ligplek maar mijdt hij Pirate in huis nu meest en dat is fijn. Bradley vindt het wel leuk om te stoken en ook Rivka en Binkie met wie hij veel speelde moeten regelmatig even tot de orde worden geroepen omdat ze hem aanblaffen. Iets meer rust echter maar hoe goed ik ook oplet en hoe ervaren ik ook ben in het vroegtijdig honden uit een spanningsopbouwende situatie te halen; het is toch wachten op de volgende keer. Dus hopelijk als Pirate eerdaags beter is dat er ook eens eindelijk een liefdevol adoptieplekje voor hem is. Voor Abe inene wat reacties maar helaas niets meer terug gehoord dus vermoedelijk niet geschikt geweest. Zowiezo veel reacties en dat geeft toch hoop. Een gezin die op Xavi gereageerd had op Fenna gewezen en ze zijn enthousiast al moeten we nog wat nader overleggen. Anders adopteren ze in de toekomst bij Esperanza een ander passend hondje. Maar het zou zo heerlijk voor Fenna zijn want nooit verwacht dat dit schatje hier na een half jaar nog zou zitten. Reacties heeft ze niet echt gehad en dat is onbegrijpelijk. Maar wie weet....
Zelfs een reactie voor (cameraschuwe) Snowy. Wel spannend of geschikt of dat haar angst voor mensen niet afschrikt. Maar het is wel fijn dat nu inene naast Xavi ook andere honden reacties krijgen. Ook Bradley maar ja de omheining ongeschikt. Het is eind november en waar het andere jaren dan dipte in de reacties blijven die nu toch met regelmaat komen. Dus hoewel een tegenvallend adoptiejaar geeft het toch hoop dat er nog honden dit jaar kunnen plaatsen omdat er geen pieken maar ook geen echte dalen zijn. Blijven duimen voor de lieverds hier dus.We geven niet op.

1 opmerking:

  1. Hi Maureen, Ik lees altijd met belangstelling de Ranja-club. In 2016 heb ik Bodeguero Mathew via jou geadopteerd en ik ben je nog zo dankbaar dat je Mathew naar NL hebt gehaald. Alle hondjes die jij in opvang hebt, of hebt gehad, hebben wellicht een rugzakje maar zijn zo dankbaar als ze goed terecht komen. Afgelopen zomer toen ik tijdens mijn fietstocht met Mathew bij jou was in Smilde heeft Mathew nog met Pirate gespeeld. Wat is Pirate een pracht hond!! Het juiste baasje zal zich gaan melden hoor. Uiteraard ook alle andere lieverds die je in opvang hebt. Mathew was toen ook een langzitter is helemaal goed gekomen. Niet opgeven hoor. Wat een prachtig gedichtje trouwens.....had ik ook even nodig. Ik wilde het tekenen opgeven maar dat mocht niet van Mathew en na het lezen van het gedicht gaan we door...opgeven is geen optie!!

    BeantwoordenVerwijderen