dinsdag 12 februari 2013

Vandaag mocht Luca lekker naar mijn ouders.

De kleintjes in de huiskamer gezet en afgeleid met lekkere kluiven. Luca mag deze gerookte botten niet hebben want hij bijt ze zo kapot en wil ze opeten en dit soort bot verteerd niet en de splinters zijn vlijmscherp en kunnen zo darmen doorboren. De andere honden kluiven braaf maar na een aantal minuten tot 15 minuten kluiven pak ik de kluiven weer af om te voorkomen dat ze grote delen naar binnen werken of dat ze op het kale harde bot gaan kluiven en hun tanden beschadigen. Maar meest zijn ze na een kwartier toch moe van het kluiven.

Bieke achter het hekje want zij staat op strict dieet wat ze mag hebben omdat ze nog diaree heeft en darmproblemen. Bieke krijgt over de hele dag verdeeld haar medicatie in kleine hapjes dus ze komt echt niets tekort hoor. Gezellig aan Bieke haar kant gegaan en opgeruimd in huis en met de bak oud papier naar de garage gereden. Bieke huppelde mee naar buiten:
Daarna zuigen en tot slot de botten afgepakt en de vieze kleedjes in de was (deel had ik hoog gelegd om te voorkomen dat alles vies zou worden) en daar ook gezogen. Na het dweilen was het al weer middaguur. Bieke wat probiotica gegeven (goede darmbacterien) en een uur later een extra maaltje. Hopelijk zie ik dan verbetering in haar ontlasting.

Heb hieronder al voor stokken gooien gewaarschuwd dus ik ga nog maar even op belerende toon verder met een waarschuwing wat betreft kluiven.
Pas op met gekookt en gerookt bot! Dit is te hard en zal niet verteren en kan tot levensbedreigende verstoppingen leiden. Splinters kunnen vlijmscherp zijn en schade toebrengen. Hard bot zelf is niet goed voor de tanden.
Rauw bot mag wel maar geen "dragende botten". Ook deze zijn te hard. Geen rauw varkensbot/vlees. Wat ik vaak doe is voor grotere honden wat rauwe runderstrot en voor de kleinere honden rauwe kippe of eendenekken. Ik heb ook kalkoennek gehad maar dat is ook erg scherp en hard. Rauwe lamsribben zijn vrij zacht en kunnen alle honden groot en klein goed op kauwen. De nekken houdt ik wel vast opdat ze er zijwaarts kauwen en het niet in ene naar binnen gulpen. Ideaal om kleine opvanghondjes die moeten leren kauwen aan de gang te krijgen.
Ik geef ook runderhuidbotjes/staafjes, heet meest buffelhuid. En verder bullepezen e.d. Ook hierbij goed opletten dat de honden kauwen en het niet hard naar binnen schrokken. Luca krijgt van mij vaak een groot buffelhuidbot maar ook bij hem pak ik dan het laatste deel weer af om te voorkomen dat hij een hard stuk naar binnen schrokt. Het kan namelijk dan in keel blijven steken en ook dat loopt uit op een dierenarts bezoek. Ach het is net als met speeltjes die snel stuk kunnen en waarvan delen ingeslikt kunnen worden. Blijf er gewoon altijd bij als ze kauwen en ruil op tijd om voor een snoepje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten