zaterdag 23 september 2023

Even voorstellen Kito

Kito is geboren in Roemenie. Als straathond zwaar om te overleven, maar als je dan ook nog een zachtaardig puppekind bent en in handen valt van sadisten......... arme pup Kito werd zwaar mishandeld!!!!! Redders brachten hem nog wel naar een dierenkliniek. Maar daar bleek een wervelbeschadiging. Kito werd behandeld en kon wel lopen maar was op zich blijvend gehandicapt. Terug op straat zetten was geen optie voor deze gehandicapte hond en tja wat waren verder zijn kansen in een land als Roemenie. Erna hoorde van de arme Kito en opende haar hart en adopteerde de pup direct uit de kliniek in Roemenie. Hij was ontzettend bang en is altijd op zijn hoede gebleven maar hij had zeker kwaliteit van leven. Hij heeft een afwijkend loopje en plast gehurkt als een teef. Gaat op een andere manier liggen en heeft soms een wat vreemde houding maar kan ook echt vrolijk mee dansen als ie in een jolige bui is. Dan tovert hij een lach op mijn gezicht. Is ontzettend op zijn hoede, maar loopt weg en houdt afstand. Bij benadering zal hij niet bijten maar zijn plas laten lopen en houd je hem vast dan leegt hij zijn anaalklieren. Eten is iets waarbij hij continue op zijn hoede is. Er was al aangegeven rustig eetplekje en dat hij heel kieskeurig was. Daar stond ook continue voer (wat aan Zani wel te zien is) maar hier kan dat niet. Ik heb indruk dat hij ook wel toe is aan een gebitsreiniging. Niet vreemd als je bijna 10 jaar oud bent. Misschien dat hij dan ook makkelijker eet als zijn gebit gedaan is. Nu is het zoeken met eten. Natvoer gaat het beste maar ja blikvoer geeft diaree en dat is voor hem niet prettig. Kito heeft wel wat geleerd om te wandelen in zijn eerste jaar als pup bij Erna en heb een video gezien uit 2014 waar hij los met het roedeltje in een rustig bosje vlakbij haar huis liep maar dat was in het eerste jaar. Ik denk dat hij het verder eigenlijk altijd al met de tuin deed. Kon altijd vrij in en uit lopen. Hij is wel nieuwsgierig en hier ook heel graag buiten. Maar wil ook graag dat de deur altijd open staat en hij ook weer zo naar binnen kan vluchten. Vanmiddag was er onweersgerommel en dan is vlucht hij naar binnen. In de tuin hier, net als bij Erna zo zijn verstopplekjes.Anderen konden hem niet aanlijnen. Hier kan ik dat dus ook niet zomaar, al heb ik wel wat gekeken want als we naar dierenarts moeten voor gebitsreiniging dan moet hij toch in de auto mee. Bij het brengen moesten beide honden wel in de auto maar Kito had dus ook al zijn plas laten lopen in de auto en was zeer gestresst geweest. Hier hem eerst tot rust laten komen en toen wat gekeken met handling in heel kleine stapjes, en zelfs 1 keer ingetuigd gehad maar lijn restrictie geeft veel stress en ik leek hem ook geen plezier te doen met even snuffelen aan de rustige weg. Bij dit soort handling en uitstapje richting de straat zie je meteen dat hij een flinke knauw heeft in zijn vertrouwen in mij en echt een terugval heeft en mij mijdt en slechter eet. Kito ligt in de slaapkamer en dan heeft hij wel echt momenten dat hij het heerlijk vindt om geaaid te worden en dan me echt vraagt om niet te stoppen. Dus zeker ook een aanhankelijke hond. Bezoek zal echter die kant niet van hem zien. Ook ik hoef niet even naar hem toe te lopen om hem te aaien of hem zo bij me te roepen als ik buiten op een bankje zit. Dat lukt niet. Wel luistert hij goed en als hij verder snapt wat het ritme is dan komt hij bv wel binnen als ik hem binnen wil hebben. Ook even snoep geven werkt niet. Dat was bij Erna kennelijk ook een dingetje. Hij neemt het in eerste instantie niet aan. Terwijl hij het eigenlijk wel wil. Zani weet dat en is dan gehaaid om het te pakken. Heb nu wat trucjes ontdekt hoe hem toch lekkers te geven maar simpel is het nog niet. Even nagels knippen of kammen dat zijn allemaal dingen die hem ontzettend angst aan jagen en maken dat zijn vertrouwen meteen weer dagen beschadigd is. Het is lastig manoeuvreren. Hoe lief en zachtaardig Kito ook is, het is geen doorsnee huishond. Hij is niet even aan te lijnen en mee te wandelen en lijkt het eigenlijk wel prima te vinden om gewoon een grote tuin te hebben. Is goed in de roedel en ligt dus in de slaapkamer op extra zachte sofakussens of in orthopedische mand en vindt het dan duidelijk fijn om nabij me te zijn. Zindelijk (enkel plas lopen uit angst maar speelt dat niet is hij super zindelijk vanaf dag 1). Ik wil er geen hond bij maar realiseer me dat zijn adoptie kansen zeer slecht zijn. Maar wat was er met hem gebeurd als hij in een asiel belandt was? Hier samen met Zani tot rust komen en daar hij toch wel baat heeft bij roedel is dat fijn mocht Zani wel een huisje vinden. Kito is gehandicapt en schuw maar wel een hond met kwaliteit van leven. Maar wat als hij ergens een standaard huishond zou moeten zijn met 5 keer per dag uitlaten aan een lijn en een klein tuintje met veel prikkels. Ik vrees dat op zijn leeftijd met zijn rugzak dat nu even een stap te ver is. Of we elders een passend plekje nog kunnen vinden is de vraag. Voorlopig leren Kito en ik elkaar in kleine stapjes kennen en begrijpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten