donderdag 10 juli 2014

verdrietig nieuws

Roderick heeft hier in korte tijd zich goed aangepast in huis. Hij heeft veel geleerd van de roedel zoals het spelen met speeltjes.
Hij is echter ook voortdurend andere honden aan het stangen. Een nee van mij accepteert hij maar een nee van een andere hond niet. Dat betekent dat de roedel op zijn tenen loopt en ik ook om de conflicten ter vermijden.
Helaas ging het gisteren mis. Hij was leuk aan het spelen en bedacht toen dat hij een ander speeltje wilde. Dat speelt bevond zich in de bek van Kwiebus. Kwiebus zei nee en Roderick klapt er vol op. Nadat ik de heren gescheiden had kwam Kwiebus direct tot rust. Maar Roderick bleef hyper en was ook met snoetje en later muilkorf niet in de roedel terug te zetten. Een situatie waarbij ook de andere honden risico liepen en ik heb immers ook kleine hondjes hier rond lopen. Tevens wil je niet dat Roderick het verkeerde gaat leren.
Maar in de huidige roedel dreigt hij dat dus wel te doen. Besloten hem gescheiden te houden en overleg gehad want zo kan ik hem ook niet uit adopteren. In potentie geen moeilijke hond maar in mijn huidige opvang situatie kan ik hem niet bieden wat hij nodig heeft. Besloten om Roderick over te dragen aan een gedragsdeskundige instelling waar men hem niet alleen observeert maar hem ook de nodige dingen leert. Geen dril training maar hem op positieve manier leren wat het gewenste gedrag is. Roderick heeft de potentie om een heerlijke huishond te worden.
In principe neem ik honden op en voel ik me verantwoordelijk voor ze en blijf ik levenslang ook hun achtervang als dit mogelijk is. Maar ik moet gewoon toegeven dat Roderick zijn kansen niet hier bij mij liggen maar elders. Daarom wordt hij morgen naar zijn nieuwe plek gebracht en overgedragen. Voor het eerst dat ik een hond moet doorschuiven. Het voelt naar maar mijn emoties mogen niet tellen. Ik heb geen spijt dat ik Roderick heb laten komen omdat het ook een hond is die veel te geven heeft en met wie het heerlijke knuffelen is. Ik ben blij hem te leren kennen en ik hoop van harte dat hij op de volgende plek wel de juiste dingen gaat leren en een passende adoptie plek zal vinden.

4 opmerkingen:

  1. Maureen, je doet al zoveel voor de honden, mensen zoals jij moet je met een lampje zoeken.
    Je hebt Roderick een kans op een nieuw leven gegeven, jammer genoeg lukt dat niet in jou roedel,maar het gaat vast goed komen met hem.
    Hij krijg in Nederland kansen die in Hongarije nooit mogelijk waren geweest.
    Ik denk echt dat dit voor hem de juiste beslissing is en dat hij zo alle kansen krijgt op een fijn leven.

    Liefs uit Hongarije,
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, dat is zeker niet leuk. Maar ik denk dat je een verstandig besluit hebt genomen als ik het zo lees....hoop echt dat hij daar goed met andere honden om leert gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel vervelend/jammer maar...gelukkig is er dus een POSITIEVE doorschuifmogelijk dus komt vast goed Maureen. De roedel moet met zo min mogelijk stress (ook voor jouzelf) zijn rust en adoptie mogelijkheden behouden uiteraard. Aaitjes en groetjes, Wout

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel sterkte vandaag, Maureen, nu Roderick weer weg gaat. Maar waar vele honden, als het niet gaat on één of andere reden, vaak gewoon 'doorgeschoven' worden, gaat Roderick naar een zorgvuldig gekozen plek waar hij met liefde en professionele training nieuwe kansen krijgt. Het is een moeilijke beslissing, want het voelt ergens ook 'onpersoonlijk', maar het is de juiste: met hart en hoofd genomen. Dirkje

    BeantwoordenVerwijderen