dinsdag 25 juni 2024

geriatrie

Hij is slechthorend, slechtziend, dement. Heeft problemen met zijn bewegingsapparaat. En tja hij heeft meer ouderdomskwalen. 
Vandaag heb ik naar de dierenartspraktijk gebelt. Ik moest toch medicatie bestellen en meteen gevraagd naar de bloeduitslagen Sereno. De bloeduitslagen waren binnen gekomen maar door de drukte in de praktijk nog niet aan mij door gegeven. Gekke is dat in vergelijk met 2 jaar geleden sommige leverwaardes hersteld waren en een andere leverwaarde die toen goed was nu inene flink in het rood. Helaas zijn de nierwaardes verslechterd en laten geen narcose meer toe dus een gebitsanering is geen optie meer. We gaan er nog een leuke tijd samen van maken en verder kiezen voor kwaliteit niet kwantiteit. Dus hoewel pijnstilling slecht is voor de nieren krijgt hij deze gewoon, net als de nandrosolinjecties die hij gehad heeft en die voor zijn lever niet echt goed zijn. Een nierdieet werd nog geopperd maar is laag in eiwitten en dat lijkt me niet handig gezien dat we juist proberen zijn bespiering op te bouwen. Zijn fosfaatwaarde was 2 jaar geleden niet goed maar nu wel. Ik ga dus qua voeding maar een beetje er tussen in zitten. Het zal schipperen zijn tussen 2 kwaden. Bij geriatrisch patienten, (hond of mens maakt niet uit) is het nu eenmaal complex. Gelukkig lijkt Sereno niet misselijk en is zijn eetlust verder goed. Afgelopen 2 dagen heerlijk driekwartier mee gewandeld. Komende dagen warm weer en doen we het vermoedelijk wat rustiger aan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten