vrijdag 9 juni 2023

De bloeiende tuin

Snoeien en wieden; ik had het er maar druk mee maar echt goed bijhouden dat weet ik, dat is gewoon teveel. Toch even een inhaalslag gemaakt. Door de sering te snoeien die uitgebloeid was (en nestkastje koolmeesjes daar uitgevlogen) kwam er weer zonlicht op het stukje opzij van de kas en door flink te wieden (dus ook papaver en springbalsemien want het is soms kiezen) kwam er ruimte voor de Yacon en de courgettes. Op de foto kwam er net een libelle voorbij. Tijd om te zitten heb ik niet😉. Verder wat wildplukken in eigen tuin want ik ben er in de loop der jaren al achter gekomen dat veel “onkruid” beter gewoon als “kruid” omschreven kan en eetbaar is, gezond en soms wel heel smakelijk. Attje kwam langs. Helaas vergeten foto’s te maken. Zij en haar man sponseren regelmatig wat voer, supplementen/kruiden en in april hebben ze deel van dierenartsrekening Kiwi betaald. Hier heel dankbaar voor. Verder regelmatig kleedjes voor de honden die ze vindt in de kringloop. Meest komt het via Michiel en Dirkje maar dit keer kwam ze het zelf brengen. Het leuke van zo een contact is dat we ook regelmatig konden sparren over supplementen en voeding voor de speciaaltjes hier. Maar ook gewoon over de eigen tuin. Ik kreeg al vorig jaar een taybes (draagt inmiddels vrucht) en aardbeiframboos (gaat nu bloeien). Maar vorige week nam Attje naast nog weer wat leuke planten als de kleine Pimpernel ook gedroogde kruiden mee. Dus nu weer op ontdekkingsreis via google wat er allemaal mee kan. Zo kan ik boter mengen met gedroogde roos en knoflook zeker aanbevelen; wat een heerlijke kruidenboter! Er gaat een wereld voor me open en is nog zoveel te leren. Afgelopen week met Dirkje er nog over toen ook zij kleden en voer van inzameling kwamen brengen en een kar voor de stort mee terugnamen. Ze vond het jammer dat er steeds meer een tweedeling kwam in regulier en alternatief ipv gewoon het samenwerkt. Wat mij opvalt is dat de laatste jaren veel dierenartspraktijken die "prive" waren zijn verkocht aan grote ketens die als je wat verder kijkt gewoon van grote bedrijven zijn die heel andere belangen hebben. Misschien heeft dat ook invloed. De dierenartskosten stijgen en dat is niet gunstig voor de adopties want mensen zullen minder snel een dier met een gezondsheidsaandachtpunt nemen maar ook een gezonde hond kan ziek worden en onderhand moet je wel een grote spaarpot achter de hand hebben voor als je eens naar een spoed of weekenddienst moet. Maar hoewel ik een goede klant ben bij de reguliere dierenarts bij een praktijk met fijne dierenartsen en assistentes die goed meedenken, probeer ik toch graag een natuurlijk middel in te zetten als het kan. Persoonlijk zo ooit de ibuprofen kunnen inruilen voor Curcuma. Bij dieren is het lastiger want soms zie je verbetering maar het is natuurlijk ook niet te bewijzen of zoiets nu echt werkt. Veel dingen zijn ondersteunend en dan weet je het al helemaal niet. Ik vind het jammer dat als je wat over een natuurlijke werking of homeopathie wilt weten er steeds minder over geschreven mag worden. Het is niet onderzocht is vaak de reden maar ja wordt daar wel geld voor uitgetrokken voor onderzoek. Op planten zit geen patent en dus geen verdienmodel. Dirkje gaf al aan dat het jammer is als de grote kennis door eeuwen vergaard verloren zou gaan omdat kwakzalverij en natuurlijke geneeskunde niet meer te onderscheiden zijn. Ik denk zeker ook dat het een groot gemis zou zijn als de eeuwenoude kennis van kruiden verloren gaat. Ver weg van hier de kennis over de chinese kruiden en de kennis van de indianen in Amerika en dichtbij van de kloosters die vaak geneeskrachtige kruiden kweekten of gewoon recept van oma. In Leiden meermaals de botanische tuin bezocht, maar ook in andere landen door botanische tuinen gewandeld. Mooie herinneringen en blij dat deze historische tuinen bewaard blijven. En hopelijk ook de kennis. Ik vind het in ieder geval interessant en probeer dus de honden hier soms extra ermee te ondersteunen. En de laatste jaren dus ook steeds meer te eten van planten waar je anders niet bij stil stond dat het eetbaar was. Ook de vergeten groentes als pastinaak (niet in de eigen moestuin) staan nu op mijn menu, al at ik altijd al wel postelein en raapstelen, maar merkte al dat veel mensen die groentes ook niet (meer) kennen. Met de groentes in de tuin gaat het goed dit jaar. Okay per ongeluk de snijbiet gewied maar wel al veel andere bladgroentes gegeten en dit jaar al het nodige over om in te vriezen. Veel plezier van het kasje dit jaar. Gevolg is wel dat ik een luxe probleem heb om buiten in de moestuinbakken een plekje te vinden voor alle zaailingen die uitgeplant moeten. Lees je op internet dat sommige panten minder goede buren zijn maar ja het kan soms niet anders dus dan gaat het toch maar in dat gevonden plekje. Naast eten uit eigen tuin geniet ik ook gewoon van prachtige bloemen in de tuin. Bij de biokweker kreeg ik tip om ook lupine in kas te zetten want dat zou kunnen helpen om bepaalde plagen als schimmels op de tomatenplanten te voorkomen/verminderen. Dus een nieuw gekregen lupine plantje van mijn broer staat nu in de kas. Benieuwd of deze aanslaat en ook zo groot gaat worden. De grote bloeiende plant maar eens kijken of ik straks zaden kan winnen en die ook kan opkweken. Al is het maar gezellig in het hoge gras in de boomgaard. Plannen en dromen volop. Heerlijk weer om buiten te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten